مردی به نام شقایق

ای دل نگفتمت نرو از راه عاشقی / رفتی بسوز کین همه آتش سزای توست...

مردی به نام شقایق

ای دل نگفتمت نرو از راه عاشقی / رفتی بسوز کین همه آتش سزای توست...

مردی به نام شقایق

از درد سخن گفتن و از درد شنیدن
با مردم بی درد ندانی که چه دردیست!

***

شقایق وحشی آزاده است و تعلقی ندارد.

در دشتهای دور، لابه‌لای سنگها می‌روید و به آب باران قناعت دارد

تا همواره تشنه باشد و بسوزد.

داغدار است و گلبرگهای سرخش را نیز گویا به خون آغشته‌اند.

شهید نیز آزاده است و فارغ، قانع، تشنه، سوخته دل و داغدار و غلطیده در خون

اما میان این دو چه نسبتی است؟

*******
اگرچه برگهایی زرد دارند
و در دل شعله هایی سرد دارند
کسی اما نمیفهمد که یک عمر
"شقایق"ها دلی پر درد دارند...
******
به ظاهر مرد:.متاهل:.
کارشناسی مهندسی شیمی
ارشد مهندسی هسته ای
صنعتی اصفهان:.

مدیر مهندسی یه پتروشیمی تو جنوب کشور فعلا!:.
متاسفانه ساکن تهران!

فقط حسین...
همین.

طبقه بندی موضوعی

کلمات کلیدی

بایگانی

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

آخرین نظرات

پیوندها

چه حکمتیست که در آغاز/ نگاه من به سرانجام است

سه شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ

بِبُر به نام خداوندت 

            که لطف خنجر ابراهیم

                          به تیز بودن احکام است
 
نبخش مرتکبانت را 
             تو حکم واجب‌ الاجرایی
                                 و عشق جوخه‌ی اعدام است
 
 
به دستِ آه بسوزانم
                       که شعله‌ور شدنم دود است
                         کفن به سرفه بپوشانم
 
که سر به‌ سر بدنم دود است
               و نخ‌ به‌ نخ دهنم دود است
                          غمت غلیظ‌‌ ترین کام است
 
 
سرنگ‌ها همگان قرمز
             و رنگ‌ ها همگان قرمز
                          سماعِ مولویان قرمز
 
جهان کَران‌ به‌ کَران قرمز
             که نقشی از رُژ گلگونت
                                هنوز بر لب این جام است
 
 
بگو ستاره‌ ی دردانه
            در انزوای رصدخانه
                                 کدام کوزه شکست آن‌ روز
 
که با گذشتن نهصد سال
             هنوز حلقه‌ ی دستانش
                              به دورِ گردن خیام است؟
 
 
 
ببین چقدر اسیرم من
                   چنان بکُش که پس از مُردن
                           هزار بار بمیرم من
 
دسیسه‌های تو میبینی؟
        وریدِ پاکِ امیرم من
                             که در تدارکِ حمّام است
 
 
 
پ.ن:
بنظرم یک شاهکاره این موسیقی و شعرش
 


 
+
و عشق جوخه اعدام است...
 
۹۷/۱۱/۰۹ موافقین ۳ مخالفین ۰
مردی به نام شقایق

نظرات  (۷)

۰۹ بهمن ۹۷ ، ۲۲:۱۱ منور الفکر
سلام علیکم استاد
خداقوت
ایام تسلیت

کار متفاوتی هست ابراهیم اما، سبک موسیقیش و مفهومش، نور نداره مثل زندان مثلا...
کار تاریک هم نه،بنظرم ظلمت زده ای شده...
چندروز بود که قطعاتی از آلبومش وارد نت شد، گوش که دادم، براش یه متن مفصل نوشتم در اینستا...الان دقیق یادم نیست نکاتی که گفته بودم رو...
اما مسلخ ش، نابوده واقعن دیگه مثلا...
پاسخ:
سلام

والا به نورش دقت نکردم اصن.

خیلی شاعرانه برخورد کردم باهاش و بیشتر با شعرش ارتباط برقرار کردم.

بنظرم خیلی سیال اومد شعرش و دوست داشتم این مدل شعرو که ذهنو درگیر میکنه و میبره باخودش اینور اونور

برای من حس تفکر ایجاد میکنه این مدل شعر و موسیقی!
اومدم بگم چی شده فکر رگ زدن افتادی، تا شنیدم دوباره دیدم اوضاع خرابتر از رگ زدنه!!

این خواننده از بس سر آلبومش جنجال کرد، دلمو زد


این همه اشارات و تلمیحات، یه جورایی زیاده از حده، حوصله ذهن رو برای رجوع سر میبره... خیلی شعر رو نامفهوم و نامأنوس کرده
(چون از اول دلمو زده نمیتونم ازش لذت ببرم، ببخشید، دنبال بهانه م برای ایرادافشانی)

قطعا وقتی هزاربار بشنوم و چند تا تحلیل بخونم، ممکنه ازش لذت ببرم، ولی تو گوش دادنای اول واقعا خسته کننده است
پاسخ:
سلام

رگ زدن؟
چرا؟

برداشت ها خیلی متفاوته انگار ازین آهنگ

+
جنجالشو من ندیدم. فقط اتفاقی یکی از آهنگاشو یکی از رفقا برام فرستاد. من اصولا بیشتر درگیر شعر میشم تا موسیقی. این تِرَک هم بیشتر شعرش جذبم کرد ولی موسیقیش هم بنظرم خوب مچ شده با شعر


++
خب شعرش سنگینه
چند نفر از همکاران که شنیدن اعلام کردن هیچی ازش نفهمیدن :))
ولی بنظرم سنگینی شعرش می ارزه به چند بار گوش دادن.

فرمایش شما هم درسته
اگه برای موسیقیش آدم گوش بده ذهن رو اذیت میکنه ولی اگر برای شعرش گوش بده بنظرم نه.

یه ترک دیگه داره بنام "قطار"
اون هم تلمیحات و ارتباط طولی عرضی شعرش زیاده و تصویر سازیش هم عالی

+++
موسیقی هم مثه طعم غذا خیلی بستگی به مزاج و حالت شخص داره
ممکنه از یه غذایی یه نفر کاملا خوشش بیاد ولی یکی دیگه اصلا!
دقیقا موسیقی هم همینطوره
لذا طبیعی حس شما :))


++++
به شعرش گوش کنید
بذارید ذهنتون سیال بشه
خودش با کلمات شعر تصویر سازی کنه
هر تصویری که دلش خواست
بذارید بچرخه تو کل تاریخ و جغرافی و ادبیات دنیا

اونوقت لذت میبرید ^_^


+++++
حاجی شما 2.5 ضرر کردی خدایی؟
ینی 2.5 داشتی و ضرر کردی؟
آقا خیلی مخلصیم
من از بچگی دوس داشتم به یکی که اینقد پول داشته باشه چت کنم (با لحن فامیل  دور)
ببخشید سلام

تو مجوز گرفتنش، انگار ارشاد نداد، کلی جریان راه انداخت که نهایتا بزور و فشار گرفتش

منم کلا عاشقه شعر میشم اولا بعد اگه ریتم نشسته باشه از ترانه لذت میبرم

الان رفتم یکی دو تا تحلیل خوندم دیدم دقیقا نکاتی که برای منم نامفهوم بوده، تو تحلیل ها بیان شده

از آمپول قرمز و بقیه ش که خیلی منسجم و سردرآوردنی نیست تا ...

هرچند گنگ و گیج و پرت بودن هم بعضی وقتها میتونه دلیل جذابیت باشه

بهرحال ممنون، یه جاهاییش قشنگ بود، مجبور شدم چندبار گوش بدم و بخونم راجع بهش
پاسخ:
سلام

آها. خب من خیلی اخبار این چیزارو دنبال نمیکنم لذا بی اطلاع بودم.


+
در نهایت امیدوارم حس خوبی ایجاد کرده باشه براتون
کوزه و حلقه دستانش چقققدر محشره

وریدپاک امیرم که ...

چه حظی میشه برد ازش ....

اره خداییش حساب کردم از سود انقدر ضرر کردم، سودی که میدونستم، و باید میبردم، لااقل منی که خبر داشتم، منی که ...

جونت سلامت، یه وقتایی عیال احساس فقر و نداری میکنه، بهش میگم برو تو فامیل پولدارتون بگو کی اندازه شوهرم دو و نیم میلیارد ضرر کرده، برو پز بده....

ظهری که بابام رو تخت داشتن سی پی آر میکردن، تو گوشه اورژانس باخدا گفتم هممممه پول و هرچی دارایی داریم و میدم بره فقط بابام یه روز بیشتر بمونه، ولی نموند حاجی، نموند.... :((

پاسخ:
بله

البته اونایی که شعرای خیام رو خوندن حس میکنن این بیت رو


+
آها! فکر کردم از سرمایه ضرر کردی ولی خب بازم بده. ان شاالله که نقطه پروازی باشه واسه اینده
خیلی ستمه واقعا
شاید من بودم سکته میکردم :)

++
عجب. خدا رحمتشون کنه.
ناراحت شدم جدن. 
واقعا فرمایشت درسته
تو بعضی شرایط آدم حاضره همه دنیاشو بده ولی اون اتفاق نیفته

خدا روحشونو شاد کنه
لطف خنجر ابراهیم...چه تعبیر های قشنگی
پاسخ:
سلام

خوب هستید ان شاالله؟


بله تعبیرهای جالبی داره این شعر
گیرا بود برای من
۱۰ بهمن ۹۷ ، ۰۰:۱۴ ام شهرآشوب
باسلام
دیدگاه شاعر خیلی متفاوت و به قول شما سیاله
منم ازین موسیقی لذت میبرم، مخصوصا که اشاره محوی هم به حمام فین کاشان شده!
پاسخ:
سلام

بله

+
همونجا که امیر کبیر خدا بیامرزو کشتن *_^
۱۰ بهمن ۹۷ ، ۱۱:۵۸ مردی به نام شقایق
اشاره بیت چهارم شعر به این رباعی است:

این کوزه چو من عاشق زاری بوده است

در بند سر زلف نگاری بوده‌ست

این دسته که بر گردن او می‌بینی

دستی‌ست که برگردن یاری بوده‌ست

پاسخ:
سایر اشارات بیت ها تقریبا مشخص هست :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">