مردی به نام شقایق

ای دل نگفتمت نرو از راه عاشقی / رفتی بسوز کین همه آتش سزای توست...

مردی به نام شقایق

ای دل نگفتمت نرو از راه عاشقی / رفتی بسوز کین همه آتش سزای توست...

مردی به نام شقایق

از درد سخن گفتن و از درد شنیدن
با مردم بی درد ندانی که چه دردیست!

***

شقایق وحشی آزاده است و تعلقی ندارد.

در دشتهای دور، لابه‌لای سنگها می‌روید و به آب باران قناعت دارد

تا همواره تشنه باشد و بسوزد.

داغدار است و گلبرگهای سرخش را نیز گویا به خون آغشته‌اند.

شهید نیز آزاده است و فارغ، قانع، تشنه، سوخته دل و داغدار و غلطیده در خون

اما میان این دو چه نسبتی است؟

*******
اگرچه برگهایی زرد دارند
و در دل شعله هایی سرد دارند
کسی اما نمیفهمد که یک عمر
"شقایق"ها دلی پر درد دارند...
******
به ظاهر مرد:.متاهل:.
کارشناسی مهندسی شیمی
ارشد مهندسی هسته ای
صنعتی اصفهان:.

مدیر مهندسی یه پتروشیمی تو جنوب کشور فعلا!:.
متاسفانه ساکن تهران!

فقط حسین...
همین.

طبقه بندی موضوعی

کلمات کلیدی

بایگانی

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

آخرین نظرات

پیوندها

اتحاد و پسر محجبه!!!

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۵۶ ق.ظ

همچین بگی نگی قیافه هاشون رفت تو هم! از قبل یه چیزایی درمورد سختی این درس شنیده بودن. خلاصه شروع کردم به گفتن که بچه ها اتحاد یعنی چی و از کجا اومده و به چه دردی میخوره و...

حس میکردم بچه ها دارن با حالت تنفر به حرفام گوش میدن. یه لحظه یه جرقه ای تو ذهنم خورد. گفتم بچه ها غیر از درس ریاضی بنظرتون جای دیگه ای هم معادله و اتحاد داریم؟

یه پچ پچی شد اما کسی جواب نداد...

خودم ادامه دادم بچه ها ما تو زندگیمون خیلی معادله و اتحاد داریما!!! حتی تو قرآن هم خیلیاش اومده!

وقتی حرف به اینجا کشید دیگه هیچ صدایی از بچه ها در نمی اومد. چشماشون یه برق خاصی میزد. انگار منتظر همین لحظه بودن که معلم درس ریاضی رو ول کنه و درباره معارف و این جور چیزا حرف بزنه.

منم از موقعیت استفاده کردم و گفتم میتونید یکی از معادله ها و اتحادهای قرآن رو بگید؟

با تعجب به هم نگاه میکردند و سر تکون میدادند.

یه قرآن باز کردم. آیات اول سوره نور. به یکیشون گفتم ترجمش رو بخون...

تموم که شد ادامه دادم یکی از معادله های قرآن همین سوره­­ ست. ببینید بچه ها تو این سوره خدا میگه زنِ خوب برای مردِ خوبه و مردِ خوب برای زنِ خوب. زنِ بد برای مردِ بده و مردِ بد برای زنِ بد. این دقیقا یه معادلست. هرچقدر این طرف مساوی باشه اون طرف هم باید همینقدر باشه.

همه با تعجب نگاه میکردند. بعضیاشون هم یواشکی میخندیدند.

ادامه دادم: این یعنی اینکه ما خودمون شریک زندگیمون رو میسازیم. اسلام میگه اگر یه مردی به نامحرم نگاه نکنه و چشماشو کنترل کنه، خدا همسری نصیبش میکنه که به همون نسبت با حیا و با وقار باشه. از اون طرف هم هست. یعنی اگر دختری حیا و حجابش رو حفظ کنه خدا همسری نصیبش میکنه که چشم و دل پاک باشه .

یکی از بچه های شیطون کلاس آروم گفت: چه ربطی داره خب!؟

گفتم : چی چه ربطی داره؟ کجاش نامربوطه؟(خیلی تعجب کرد. فکرشم نمیکرد صداشو شنیده باشم)

به ناچار جواب داد: حجاب!

گفتم: بچه ها کسی هست جواب این خانوم رو بده؟

یکی گفت: خب ربط داره دیگه! اگه دخترا حجابشون رو رعایت کنند انوقت پسرا هم نگاه بد بهشون نمیکنند...

به نشونه تایید سرمو تکون دادم.

-          خب چرا پسرا چشاشون رو کنترل نمیکنن که ما مجبور بشیم حجاب داشته باشیم؟ اصلا چرا پسرا حجاب ندارن؟ چرا فقط ما دخترا باید خودمون رو بپوشونیم؟ و...

 

خدائی سوال خوبی بود. خودم هم خوشم اومد از سوالش.

گفتم بچه ها! بنظرتون پسرا هم باید حجاب داشته باشن؟

یکی گفت: خب آره!

پشت سریش آروم گفت: چقدرم بهشون میاد! با کلی ریش و سبیل چادر سر کنند... (صدای خنده کلاسو پر کرد... خودمم خندم گرفته بود!)

گفتم میخواید درباره حجاب پسرا امروز صحبت کنیم؟

همه درحالیکه کتابها و دفترای ریاضی رو از رو میز جمع میکردند با کمال رضایت گفتند: بببببببببببببببببببببببببببببلهههههههههههه

گفتم: ببینید بچه ها! یه خانوم برای اینکه حجابش رو رعایت کنه باید چیکار کنه؟ خب واضحه دیگه! باید از پوششی استفاده کنه که زیبائیهاش مشخص نشه. صداش رو جلوی نامحرم تغییر نده. نوع حرکات و رفتارش هم در برابر نامحرم سر و سنگین  و محترمانه باشه. درسته؟

یه عده گفتن بله... یه عده دیگشون فقط سر تکون دادن... یه سریشون خندیدند... اما اونی که گفت چرا پسرا حجاب ندارن دستشو برد بالا!

آقا اجازه! کی گفته حتما باید چادر سر کنیم؟ کجای قرآن اومده....

گفتم: من کی گفتم حتما چادر؟! من گفتم پوشش مناسب. تو قران هم لفظ چادر نیومده اما مشخصاتی که برای حجاب گفته رو میشه با چادر تطبیق داد.

اما اصل حرف من یه چیز دیگست. شاید تا بحال کسی اینجوری بهتون نگفته باشه اما من امروز از دید یه مرد میخوام بگم. درسته که تو اسلام تاکیدی بر چادر نشده اما خدایی از دید یه مرد کامل ترین حال پوشش برای یه خانوم، که کمترین میزان جلب توجه رو داره چادره. تازه الان روانشناسها هم به نتیجه های جالبی رسیدند در مورد تاثیر مثبت چادر و حالتش و رنگش روی خانومها. خلاصه بحث من درمورد چادر نیست.

میخوام در مورد حجاب پسرا حرف بزنم. ببینید همونطور که خانومها باید زیبائیهای ظاهری که برای نامحرم جذابه رو بپوشونند آقایون هم موظفند همین اصل رو رعایت کنند با این تفاوت که زیبائیهای ظاهری اونا کمتره! (اینو که گفتم همه دخترای کلاس خندیدند. دلیلش رو خدائی خودمم هنوز نمیدونم!)

پس در درجه اول باید مردا هم لباسی بپوشند که علاوه بر شیک بودن و تمیز بودن نظر نامحرم رو هم به خودش جلب نکنه. اما اصل قضیه اینجاس. تو بحث حجاب خدا تو قرآن برای خانوما بیشتر رو پوشش تاکید داره اما برای مردا بیشتر رو یه مسئله ی دیگه. کی میدونه اون چیه؟

یه صدایی از ته کلاس اومد "قل للمومنین یغضوا من ابصارهم...."

گفتم: احسنت. رحمت بر اون شیر پاکی که تو را خورد....(بازم بچه ها خندیدند اما با چند ثانیه تاخیر!)

دقیقا همینه! خواهرای من! حجاب مرد برای دلشه. شنیدید شاعر میگه:

" زدست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یاد

بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آرام"

دل آدم مثل برج تقطیر میمونه.

چند تا ورودی و خروجی داره. یکی از این ورودیا "چشمه". حجاب مرد اینه که این چشم رو کنترل کنه تا این که بدیها و نازیبائیها وارد دل نشه.

این رو هم بگم این کار یکی از سختترین کارهاییه که یه مرد خصوصا تو دروه جوونی و خصوصا تو جامعه فعلی باید انجام بده. یه خانوم با یه چادر و یکم دقت تو رفتارش میتونه یه حجاب کامل برای خودش درست کنه اما یه آقا چی؟

بنظرتون یه مرد میتونه دلش رو با چند متر پارچه بپوشونه یا یه جوری راه های ورودیش رو ببنده؟ نمیخوام بگم رعایت حجاب برای خانوما سخت نیست. چرا میدونم. خیلی هم سخته. تو گرما و سرما، تو شرایط مختلف. برای همین هم خدا خیلی براش ارزش قائل شده و براش پاداش زیادی گذاشته اما حالا یه سوال دارم ازتون.

خدائی کدومش سخت تره؟ حجاب مرد یا حجاب زن؟

بچه ها به هم نگاه میکردن اما کسی جواب نمیداد. سراسر کلاس رو سکوت پر کرده بود. انگار نه انگار که این کلاس پر از دانش آموزه. همه تو فکر بودن...

بی سر و صدا رفتم کنار تخته. گچ رو برداشتم. زیر "موضوع درس: اتحاد" نوشتم :

 "موضوع درس: پسر محجبه!"

تو همین حین بود که صدای زنگ سکوت کلاس رو شکست. بچه ها آروم آروم رفتند بیرون. انگار با همیشه فرق داشتند.

وسایلمو جمع کردم. فکر کنم خودم بیشتر از همه رفته بودم تو فکر.

من! یه مرد! حجاب! چشم! دل! دل! دل! دل! .....

 

+

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

۹۲/۰۴/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مردی به نام شقایق

نظرات  (۶)

سلام
به شدت از اقایون حمایت میکنم در این زمینه و دیروز هم با دوستم بحث سر همین بود و کلی دلمون بر آقایون سوخت! وکلی خانمها حتی خودمون رو به عنوان خانم محجبه مواخذه کردیم!
خیلی حرف برا نوشتن هست ولی چون به حضرت زهرا قول دادم پس یا علی

پاسخ:
پاسخ:
سلام

خدا این نگاه منطقی و منصفانه تون رو روز بروز بیشتر کنه
(به همه آدمای دیگه هم بده. از جمله بنده!)

آدم سر قولش باید بمونه دیگه

پس یاعلی
:)
خیلی خوب بود

پاسخ:
پاسخ:
سلام

حیف!
۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۸:۳۶ مجنون علی
حبل المتین حیدریون در پل صراط
نخهای ِسبز چادر زهرایِ اطهر است
یا حیدر

پاسخ:
پاسخ:
حتی بهشت رفتنمان فرق میکند
"باب الحسین" وعده ی عشاق بی سر است

حرف از عذاب دوزخ و آتش نیاورید!
جایی که نام فاطمه زهرای اطهر است

یاعلی
۱۱ تیر ۹۲ ، ۱۸:۲۴ دلـــ تنگـــ امام زمان(عج)
حرف از عذاب دوزخ و آتش نیاورید!
جایی که نام فاطمه زهرای اطهر است
. . . . . . . . . .... .... .... .... . . . . .
اوه اوه حاجی ترکوندی ...
احسنت

للحق

پاسخ:
پاسخ:
سلام

اعتقادم رو گفتم داداش

لطف خودشونه

یاعلی
عالی بود

پاسخ:
پاسخ:
سلام

یا رفیق من لا رفیق له...
۱۶ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۴۰ پلک شیشه ای
سلام علیکم
تقریبا یه دور پست هاتون رو خوندم بسیار جذاب و عالی مینویسید
محتوای پست هایتان هم حرف برای گفتن زیاد دارد ، حرف ندارد
خوش به حال شاگردهاتون ... یعنی واقعا یه همچین معلم خوبی بودین شما...
احسنت به این همه دغدغه و این که این مسئله را به این ظرافت توضیح دادید...
انشاالله که خداوند توفیق تبلیغ دین رو به هممون عنایت کنه

خداقوت پست های ارزنده تان
یاعلی(صلوات برای فرج)


(انشاالله در آینده سرمیزنم و برای همه پست ها نظر میگذارم ... انشاالله)

پاسخ:
پاسخ:
سلام

خوش اومدید جناب پلک شیشه ای

نظر لطفتونه خواهر/برادر

ما معلم خوبی نبودیم.اونا شاگردای خوبی بودن (البته خدا خدای خوبی بود در اصل)

قو علی خدمتک جوارحی...

حضورتون مایه سر افرازی ماست

یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">