مردی به نام شقایق

ای دل نگفتمت نرو از راه عاشقی / رفتی بسوز کین همه آتش سزای توست...

مردی به نام شقایق

ای دل نگفتمت نرو از راه عاشقی / رفتی بسوز کین همه آتش سزای توست...

مردی به نام شقایق

از درد سخن گفتن و از درد شنیدن
با مردم بی درد ندانی که چه دردیست!

***

شقایق وحشی آزاده است و تعلقی ندارد.

در دشتهای دور، لابه‌لای سنگها می‌روید و به آب باران قناعت دارد

تا همواره تشنه باشد و بسوزد.

داغدار است و گلبرگهای سرخش را نیز گویا به خون آغشته‌اند.

شهید نیز آزاده است و فارغ، قانع، تشنه، سوخته دل و داغدار و غلطیده در خون

اما میان این دو چه نسبتی است؟

*******
اگرچه برگهایی زرد دارند
و در دل شعله هایی سرد دارند
کسی اما نمیفهمد که یک عمر
"شقایق"ها دلی پر درد دارند...
******
به ظاهر مرد:.متاهل:.
کارشناسی مهندسی شیمی
ارشد مهندسی هسته ای
صنعتی اصفهان:.

مدیر مهندسی یه پتروشیمی تو جنوب کشور فعلا!:.
متاسفانه ساکن تهران!

فقط حسین...
همین.

طبقه بندی موضوعی

کلمات کلیدی

بایگانی

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

آخرین نظرات

پیوندها

عزدباج...*

سه شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۲۳ ب.ظ
میشه آسون باشه و پر از عشق...




یک جلد کلام الله مجید و یک جام آینه و یک جفت شمعدان بانضمام
تعداد چهارده عدد سکه بهار آزادی تمام.


*
تصویر سند ازدواج حقیر

پ.ن:
هر کسی به هر طریقی مانع ازدواج جونا بشه
 تو گناه همه اونایی که منحرف میشن شریکه بی شک!

هر طریق=بی دلیل عقب انداختن، چشم و هم چشمی ، مهریه بالا،
 بی پولی و فقر ، درخواست کار و خونه و شغل و ... ، گیردادنای بی خودی، ادامه تحصیل! و...
۹۳/۰۶/۰۴ موافقین ۱۴ مخالفین ۰
مردی به نام شقایق

نظرات  (۶۳)

شما مردی ب ولله

ای کاش از فردا آدم بهتری باشم

c3ed
پاسخ:
سلام

با من بودین جدا!؟

:)


ای کاش هممون آدم بهتری بشیم عزیز

+
خوش اومدین آقا سید
قدم سادات روی چشم ماست
حق!!
پاسخ:
برن قدش داداش...
سلام
جه مهریه کم و کرانبهایی(البته ار بعد معنوی)

بنده معتقدم پسر اگر نشون بده سرش به تنش می ارزه دختر حاضر میشه بخاطرش خیلی کارا کنه....از مهریه کم تاااا شروع یه رندگی ساده تاااا محدود شدن سرویسهای طلا به یه سوریس نقره تا خیلی جیرایی ک پسر به خواب هم تصورشو نتونه بکنه...
مسئله فقط اینه ک آقا پسر نشون بده لیاقت (تاکیذ میکنم لیاقت) چنین ساده گیری هایی رو داشته باشه
پاسخ:
علیکم السلام

همچین کم هم نیستا!!! 15 ملیونه!

یکی از رفقای ما مهریه خانومش 114 تا کتاب بود!(البته قصد ما از گفتن این قیاس نیست. میخواستیم بگیم همه جورش هست.)


با فرمایشتون 120 درصد موافقم.

لیاقت...
یه سوال دارم:
اگر یه دختر ارنظر اعتقادی و پوشش و...همه اینا خوب باشه- ارطرفی اعتقاداتش در محیط فک و فامیل و بخصوص سر بزنگاههای امتحان خدا مث عروسیها و.... طوری باشه ک خواست خداس اما تو جشم اقوام افراطی بحساب بیاد جکار کنه؟

بدبختی اینه ک دختره و پسندیده نیس پاشه بگه من شرایط ازدواجو دارم به  یه پسرخوب ک شرایطش بهم بخوره معرفیم کنید....
ار مخلوقات خدا هیج جایی-هیج کسی هس ک بتونه براش کاری کنه؟؟

نه!
پس باید ساکت بشینه سرجاش تا ببینه کی....

پاسخ:
چیکار کنه؟

شکر خدای مهربون که تو این اوضای داغون دستشو گرفته و بهش لطف کرده!

بله از مخلوقات خداهست.

یکی از کارهای ما تو دانشگاه دقیقا همین بود البته با کلی شرایط و ضوابط!

دخترای خوب رو به پسرای خوب معرفی میکردیم البته از طریق خونواده ها...

+
همون خدایی که این دختر این کاراها رو داره واسش انجام میده خودش ی نفر رو میفرسته در خونشون با کلی التماس و زاری...

خیالتون راحت
این روزا همه ی پسرا(چه خوب چه بد!) دنبال دخترای اینجوری هستن.
چه خانوم ماهی دارید
ان شالله همیشه زندگیتون خوب باشه

پاسخ:
بله خب!

خدا دوسشون داشته که مارو بهشون داده! :)

بنده خدا هرچی امامزاده و مسجد و حسینیه بوده رو رفته و نذر و نیاز که خدا مارو بهشون داده!

الکی که نیس!

:))
۰۴ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۴۰ واقعیت سوسک زده
کار و شغل و بی پولی !
این ها گیردادنهای بیخودی نیست.آدمی که کار ندارد می رود زن میگیرد ازدواج می کند هر چقدر هم متوکل باشند متقی باشند باز اثرات سوء اش اش را می گذارد. زنی که بدلیل بیکاری شوهرش و بی پولی و سوء تغذیه و فشار روحی روانی بچه ی ناقص بدنیا می آورد و خودش هم کلی مشکل جسمی روحی پیدا می کند و شوهرش هم زیر بار مسائل زندگی خلقش تنگ می شود لتسکونو الیهایی برایشان حاصل نمی شود که هیچ زندگی خودشان و بچه ی بی گناهی را هم خراب می کنند.  نمونه اش  هم که آنقدر زیاد است  این روزها . لذا به هر قیمتی هم نمی شود ازدواج و نمی دانم ترویج ازدیاد اولاد ... بنده به شدت مخالفم !

پاسخ:
سلام

خواهشا یه بار دیگه متن این پست رو بخونید.

ما نوشتیم کار و شغل و بی پولی یکی از دلایله. گیر دادنهای بیخودی هم یکی دیگش!
نگفتیم اینا گیرهای بیخودیه.

بدون شک کسی که اقدام به ازدواج میکنه باید فکر همه چیزش رو بکنه و برنامه داشته باشه واسه همه اینا.
برای خاهر بنده که خواستگار اومد پدرمون مارو صدا کرد واسه مشورت.

گفتم چه جور آدمیه؟ یه سری توضیحات دادن.
بعد فرمودن حالا بنظر شما چیکار کنیم؟
گفتم ازش بپرسید برنامش چیه؟
اینکه سربازی نرفته کار هم نداره بالاخره یه فکری باید کرده باشه که اقدام کرده واسه ازدواج.
اون برنامه هاش رو بسنجید ببینید چطوریه!

خلاصه الان هم بنده خدا سربازه هم بعد از ظهرها کار میکنه هم داماد ماست!

اما درمورد لتسکنوا الیها که فرمودید راستش بنده نظرتون رو خیلی موافق نیستم.

اصولا اگر همه چی اوکی باشه که آدم آرامش داره! پس دیگه لتسکنوا میخواد چیکار؟!

این بحث واسه این نیست که همه چی روبراه باشه اتفاقا برعکس!

وقتی زن و مرد با هم تو مشکلاتشون تلاش میکنن که مشکلات رو حل کنن و زحمت میکشن هر دوتاشون و بعد یه لبخند به هم میزنن و دل جفتشون آروم میشه ازینکه با هم دارن تلاش میکنن این میشه لتسکنوا الیها...

متاسفانه الان یه روحیه ای ایجاد شده بین جونا که دلشون میخواد همه چی اوکی باشه بعد ازدواج کنن!

این شرایط هم تا اخر عمرشون پیش نمیاد(حاضرم قول بدم)

پس چاره چیه؟ دختر خانوما بشینن تا 90 سالشون بشه؟

خیر.

منظور حقیر هم از این پست اصول زندگی نیست.
بلکه اون جزئیات و تشریفاتیه که متاسفانه خانواده ها خواسته یا ناخواسته اسیرش شدن و ترویج این فرهنگ غلط باعث شده سن ازدواج روز به روز بره بالاتر درحالیکه خیلی از اینها کارهای اضافی و زائدیه که هیچ جا تو زندگی دختر و پسر تاثیر مثبتی نداره.

قرار نیست به هر قیمتی کسی ازدواج کنه

ولی نباید هم فراموش کنیم بعضی از برکتها و روزی هارو خدا بعد از ازدواج میده

بعلاوه اینکه خودش هم تضمین کرده من غنی تون میکنم بعد از ازدواج و بنده مطمئنم اگر کسی اونطور که خدا گفته همسر انتخاب کنه و اونطور که خدا گفته زندگی کنه هیچ وقت در نمیمونه(این تجربه رو با همه وجود لمس کردم. پس فکر نکنید شعاره)

بنده در شرایطی ازدواج کردم که تازه فارق التحصیل شده بودم و داشتم میخوندم واسه کنکور ارشد و تازه سربازی هم میخواستم برم دنبال کار هم میگشتم.
باقی مشکلاتی که برام بوجود اومده بود هم فاکتور میگیرم!

ولی چون برنامه داشتم و تلاش میکردم خدا هم شدیدا کمک کرد و زندی رو به لطف خودش بردیم جلو تا الان و دستمون هم جلوی کسی دراز نشده با وجود سختی های شدید مالی!!!

امیدوارم منظور حقیر رو درک کرده باشید

اگر جاییش مبهم بود بفرمایید تا باز هم توضیح بدم.

یاعلی

واقعا خدا از سر تقصیر بعضیا بگذره!!!!

پاسخ:
این خدایی که من میشناسم نمیگذره!

مگر اینکه اصلاح کنن و جبران کنن...
۰۵ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۰ پلڪــــ شیشـہ اے
خوش به سعادتتون!

پاسخ:
عه!
شما که دوباره تو وب مردونه نظر دادید که!
احسنت؛
پاسخ:
مخلصیم...

وقتی کار از کار بگذره دیگه چیرو جبران کنن؟!!!

پاسخ:
جبران کنن یعنی دیگه بیش ازین مانع نشن.

بذارید یه توضیحی درباره این حرفم بدم.

متاسفانه تو شهر ما برای ازدواج یه سری چیزای بیخودی از خودشون در آوردن که همینها روی هم جمع شده و به این جا رسیده که یه جوون(مرد منظورمه) برای اینکه بخواد ازدواج کنه بیش از ده میلیون ناچار میشه هزینه کنه
برای دخترها هم همینطور...

کی گفته باید سه نوع جارو برقی و 12 تا قابلمه از همه نوع سایز و انواع و اقسام سرویس های چینی و ... تو جهیزیه دختر باشه؟

اینقدر دخترهای خوبی رو سراغ دارم که صرفا واسه اینکه باباشون  نمیتونه هزینه جهیزیشون رو بده خواستگاراشون رو رد میکنن!

اونقت یه عده از متدینین شهر هم متاسفانه واسه بچه هاشون همین آداب بی خودی که معلوم نیست از کجا دراومده رو با اصرار و جدیت انجام میدن و باعث میشن روزبه روز این رسم و رسومای غلط و بدرد نخور که تو اسلام هم نیومده(دقت بفرمایید نمیگم همه رسم و رسوم ها!) بیشتر بین مردم رواج پیدا کنه و بر اثر چشم و هم چشمی و رقابت های بیخودی بین خونواده ها خصوصا خانمها مدام این مزخرفات بیشتر میشه!

خب اینهایی که به این آدام و رسوم دست و پا گیر و بدرد نخور دامن میزنن و یا با چشم و هم چشمی و یا با نشون دادن این چیزا به مردم(مثل بعضی از مراسماتی که بعد از بردن جهیزیه میذارن و فامیل رو دعوت میکنن واسه تماشای جهیزیه و نمیگن یهو یه نفر بین فامیل باشه که نداشته باشه اینجوری واسه دخترش خرج کنه و سرشکسته بشه و...) بیشترش میکنن تو گناه اونایی که به خاطر همین چیزا نمیتونن ازدواج کنن شریکن.

این حرف ما بود.

منظور از جبران هم این بود که مردم خصوصا بزرگترا دست به دست جوونا بدن و این چیزای زائدی که خداوکیلی هیچ جا تو زندگی دختر و پسر بدردشون نمیخوره و غیر از دردسر و مصیبت چیز دیگه نداره رو کم کم از فرهنگ جامعه حذف کنن!

یه نمونه مثال بزنم.

حنابندون و جهازبینون! یکی از رسوم اقوام ما بود.
بنده به کمک پدرم زیر بار هیچ کدومشون نرفتم.

یعنی نه مراسم حنابندون و پاتختی گرفتیم. نه گذاشتیم فامیل بیان واسه دیدن جهیزیه و این جور برنامه ها!

خب آیا خوشبخت نشدیم؟!

البته اینم بگم که خیلی از فامیل باهامون قطع رابطه کردن واسه همین چیزای بیخودی!

خب به درک! همون بهتر که نیان!

مهم این بود که خدا از شروع زندگی ما راضی باشه نه یه مشت آدمی که هر دفعه یه چیزی میگن و هر کاری هم بکنی اخرش یه حرفی برات در میارن.

جالبیش اینجاس که با وجود اینکه چند سال از ازدواج بنده میگذره همونها که کلی مشکلات درست کردن تو فامیل! الان میگن که عروسی قط عروسی فلانی! همه این چیزای اضافی رو حذف کرد و راحت رفت سر خونه زندگیش! ما هم باید واسه بچه هامون همین کارو بکنیم...

الان گرفتید قضیه رو؟
جواب واقعیت سوسک زده رو چرا ندادین؟!!
پاسخ:
به خدا جواب دادم ولی ثبت نشده نامرد!

خیلی هم جواب داده بودم!
۰۷ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۴۹ پلڪــــ شیشـہ اے
مدت انقضای اون بحث تموم شد.
پاسخ:
خیره ان شاالله
یکی از رفقای ما مهریه اش حفظ 8 جزء قرآن بود :)

+احتمالا 14 جزء بوده ، چونه زدن شده 8 تا :))
پاسخ:
خوش به حالشون!

آدم بعضیارو میبینه قبطه میخوره به سطح فکر و فرهنگشون.

ان شاالله خوشبخت بشن رفقاتون+خودتون+خودمون+خودشون+...

+
فرمودند غبطه!

++
وبتون اومدیمو استفاده کردیم
ولی امکان نظردهی نبود خب!
مام برگشتیم.

اینم یه بعد از مشکله بالاخره

موفق باشید

پاسخ:
بله خب

همینطوره که میفرمایید

مشکلات رو باید به لطف خدا حل کنیم.

خودش خود به خود حل نمیشه که...

همه باید کمک کنیم تو این قضیه
یه سوال شخصی؟
ایشون جوابهایی که شما به کامنت های من میدید رو میخونن؟ :d
باید یه جوری بهشون اطلاع رسانی کنم که بخونن :d
یه استاد داشتیم. دیگه سرشون خیلی شلوغ بود جواب اس ها و تلفن ها رو خانومشون میدادن. بعد دیگه الان چند ماهه خانومشون شمارشونو دادن به من میگن کار داری به خودم بزنگ :d
یهو یاد این افتادم که خانومتون باید نظارت بیشتری داشته باشن :d
پاسخ:
بله!

ایشون همه ی کامنتها و فعالیت های مجازی مارو زیر نظر دارن عین پلیس فتا!

شما زحمت نکشین. من قبلا بهشون اطلاع رسانی کردم این قضیه نذر و نیاز اینارو!
(البته جاش هنوز کبوده!!!)


۰۷ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۱۶ واقعیت سوسک زده
جواب شما به صحبتهای من کاملا آرمانی است . بببخشید عین همان مسئولینی که پشت صندلی های سبز بهارستان یا کاخ ریاست جمهوری یا پشت میکروفن های برنامه های ترکیبی صدا و سیما برای مردم حرف میزنند و برنامه میریزند بدون اینکه به واقعیت های جامعه توجهی داشته باشند. عرض کردین:
وقتی زن و مرد با هم تو مشکلاتشون تلاش میکنن که مشکلات رو حل کنن و زحمت میکشن هر دوتاشون و بعد یه لبخند به هم میزنن و دل جفتشون آروم میشه ازینکه با هم دارن تلاش میکنن این میشه لتسکنوا الیها...
بله این میشود لتسکونو الیها ولی اگر علیرغم تلاش های مکررشان با دو تا مدرک فوق لیسانس از بهترین دانشگاه های کشور اوضاعشان بعد از سه سال ازدواج درست نشد چون " برنامه " هایی که داشتند بدلیل اوضاع وخیم اشتغال  در جامعه ما نقش بر آب شده با یک بچه فکر طلاق هم به ذهنشان میرسد . این را می گویم چون دارم میبینم .من نمی دانم چرا شما و مسئولین و بقیه فکر می کنید وقتی خانمی جلوی این اظهار نظرها می ایستد منظورش این است که باید مرد همه چیز را تا ته ته اش داشته باشد بعد زن بگیرد نه اصلا اینطوری نیست. همه نگران سن بالای ازدواج در خانم ها هستند چون امار و ارقامشان این را می گوید ولی امار و ارقامها از مشکلات بعد از ازدواج زوج های جوان که مرد بیکار است " علیرغم برنامه داشتن" خبر ندارند .  همه ی آدمها مثل شما و دامادتان شانس جور شدن برنامه هایشان را  ندارند . خدا هم تضمین کرده ولی قبلش به آدمها عقل هم داده .نمی شود بروی وسط اتوبان بایستی و بگویی اگر خدا بخواهد هیچ ماشینی به من نمی زند !
همه ی حرف من این است که باید متناسب با واقعیت های جامعه و آدمهایش نظر داد. نه آرمانی . نه اینکه " باید اینطور باشد " . بله درستش این است که " باید اینطوری باشد " ولی نیست و این واقعیت است . این عین واقعیت است . اینجا ایران است . اتوپیا نیست . اتوپیایی حرف نزنیم. و مهمتر از همه همه ی تقصیرها و انتظارات را متوجه خانم ها نکنیم !
اخر کلام اینکه : مرد تا کار نداشته باشد نباید ازدواج کند حتی اگر برنامه اش را داشته باشد حتی اگرخیلی هم مهربان و متوکل و متقی باشد و همسر مد نظرش هم همینطوری باشد !


پاسخ:
سلام

اولا خواهش میکنم پست بعدی رو ملاحظه بفرمایید. یه جورایی شما بانی نوشتنش شدید.

دوما
والا بنده سعی کردم واقعیات زندگیم رو خدمتتون یگم. حالا کجاس آرمانی بود رو نمیدونم دقیقا!
سوما
خدایی مارو ترکوندیدن با این مثالا! (عین همان مسئولینی که پشت صندلی های سبز بهارستان یا کاخ ریاست جمهوری یا پشت میکروفن های برنامه های ترکیبی صدا و سیما...)

چیزی که بنده گفتم چیزی بوده که تو زندگیم بهش رسیدم و غیر از این چیزی نگفتم!
شما مطمئن باشید چیزی رو که خودم تجربه نکرده باشم و از صحتش اطلاع نداشته باشم هیچ وقت توصیه نمیکنم به دیگران. به عنوان کسی که سالها معلمی کرده این مرام منه که اول خودم انجامش بدم بعد به بقیه بگم.

چهارما
این چیزی که شما دارید میبیند بنده دارم با همه وجود لمس میکنم! وضعیت اشتغال و مشکلات اجتماعی و ...

پنجما
ما و مسئولین یه جور فکر نمیکنیم.
طرز فکر بنده با خیلی از مسئولین کاملا متفاوته! (میتونید به اداره اطلاعات مراجعه کنید و استعلام بگیرید!! :) )
منظور بنده اصلا این نیست که اگر خانمی جلوی این اظهارات بایستد یعنی مرد باید همه چیز داشته باشد. اشتباه برداشت کردید از حرفای بنده

ششما
فرمودید: (همه ی آدمها مثل شما و دامادتان شانس جور شدن برنامه هایشان را  ندارند)
پست بعد رو لطفا ملاحظه بفرمایید. فکر کنم خودتون متوجه این جملتون بشید که بنده چقدر خوش شانس بودم تو جور شدن برنامه هام!!!

هفتما
این قیاس اشتباهه بزرگوار.
اینکه خدا عقل داده کاملا درسته. اینکه یکی از مراحل اولیه توکل استفاده از عقله هم درسته.
ولی هیچ وقت هیچ کسی بدون فکر و بدون برنامه عمل کردن رو پای توکل نمیذاره!!! (مگر کسایی که اصن نمیدونن توکل چی چی هس. شبیه همون مثالی که حضرتعالی زدید)

هشتما
(باید متناسب با واقعیت های جامعه و آدمهایش نظر داد. نه آرمانی)
با این حرفتون 120 درصد موافقم.

نهما
حرفهای ما مربوط به زندگی همین الان خودمون بود نه اتوپیا!
خب تقصیر ما نیست زندگی فعلی ما(که اصلا هم مطلوب نیست) از اتوپیای بعضی افراد جامعه جلوتره!
ما اگه درباره اتوپیامون حرف بزنیم دیگه چی میشه!!!!

دهما
همه حرفها و تقصیرها و انتظارات متوجه خانومها نیست.
اتفاقا گیر دادن های بیخودی و اینهارو مخصوص آقایون و خونواده هاشون گفتم.
شما با عینک خودتون به قضیه  نگاه کردید و خب این نتیجه گیری هم طبیعیه.
ولی به هیچ وجه تو این قضیه اتهامات تنها به سمت خانومها نیست.

به سمت هر دو طرفه بعلاوه خانواده هاشون بعلاوه مسئولین کشور بعلاوه فعالان فرهنگی.

یازدهما
جمله آخرتون از همون جملات آرمانیه که خودتون ازش شاکی بودید!!!
مرد باید بتونه کار کنه و این همت رو داشته باشه. ممکنه الان کار نداشته باشه!
در نظر بگیرید یه پیر و دختر دانشجو تا کی باید صبر کنن که کار جور بشه تو وضع جامعه ما!؟
خب گناهشون چیه واقعا؟
آیا نیاز به همسر عین نیاز به غذا و آب و هوا نباید در نظر گرفته بشه؟!
آیا ضررش برای جامعه بیشتر نیست؟!

پسرها تا قبل از ازدواج خیلی مسئولیت پذیر نیستند!
با این تفاسیر خب خیلی راحت از زیر بار مسئولیت در میرن و میگن خب چون کار نیست پس ازدواج نمیکنیم! خب نیازهاشون هم که براحتی آب خوردن تو همین جامعه میتونن بر طرف کنن!!!!
اونوخ دختر خانومای خوب چیکار کنن؟

ببینید این قضیه یه چیز چند بعدیه.
اگر تک بعدی بهش پرداخته بشه مطمئنا به نتیجه نمیرسه
خونواده ها باید حمایت کنن (هم از نظر مالی هم از نظر مهارتی هم از نظر عاطفی و پشتیبانی و انتقال تجربه و...)
مسئولین باید جون بکنن تا مشکلات رو حل کنن(از همه نظر. هم فرهنگی هم اقتصادی هم سبک زندگی و...)
پسرا باید بجنبن و گلیم خودشون رو از آب بکشن بیرون و زندگیشون رو جلو ببرن(از همه نظر اقتصادی فرهنگی علمی مهارتی اجتماعی و...)
دختر خانومها هم باید انتظاراتشون رو تعدیل کنن و خودشون رو بالاببرن (از همه نظر مهارتی فرهنگی اعتقادی عاطفی و...)
مردم هم باید کمک کنن به اینا نه اینکه با رفتارها و سنت های بی خود سنگ بندازن تو این کار.

وقتی همه اینا با هم شد درست میشه.

امیدوارم قضیه درست شده باشه الان.
سلام
دهه کرامت برشماو خانواده مبارک

خاطره ای داشتم متناسب با روز دختر و این پست:

ترم اول دانشگاه بنده و دوتااز دوستان به همه جای دانشگاه سرک میکشیدیم.یه بار سر از نهاد رهبری دراوردیم و یدفعه تابلو"ازدواج دانشجویی" چشمامونو گرفت.خلاصه رفتیم داخل- ازخانم مسئول پرسیدیم شما اینجا چکار میکنید؟ گفت:اینجا کارای ازدواج دانشجوییو انجام میدیم...
ماهم یه کاره پرسیدیم: یعنی اگر پسری بهتون معرفی کنیم،میرید خواستگاری؟!!
 بنده خدا که شوکه شده بود-انتظار هرسوالی رو از3تادختر داشت جزاین مدلش،اونم تو نهاد!!- با دسپاچگی گفت:نه....اونایی که کار ازدواجشون کمی جوش خورده ما بیشتر جوشش میدیم.
خلاصه بعد ازکمی حرف زدن زدیم بیرون-کلی خندیدیم :))

اما ازهمون زمان این سوال در ذهن ما نقش بسته: میخوام بودونم کارکرد واقعی ازدواج دانشجویی نهاد چیچیه؟؟ 
پاسخ:
سلام

بر شما هم مبارک

اتفاقا ماهم ازین خاطره ها زیاد داریم...

+
بازم خوبه واسه شما ازدواج دانشجویی نهاد سوال شده بود!
ما همیشه از مسئول نهاد میپرسیدیدم کار خود نهاد چیچیه؟!!!

اونم میخندید میگفت هیشیییییییییییییییییی
میشینیم دور هم میگیم میخندیم...


++
ولی اگه به ما معرفی میکردن میرفتیم خاستگاری!!!
ولی برعکس!
ینی من میرفتم رو مخ پسره(بعد ازینکه مطمئن میشدم شرایط ازدواج رو داره و هر دوطرف به هم میخورن!)
که فلان دختر دختر خوبیه و فلانه  و بهمان!

مخش رو میزدیم که پسره بره خاستگاری و ....................

این که دختر بره خاستگاری واسه خودش خوب نیست به هزار و یک دلیل!
الان کامنتها رو میخوندم...

برادر من حالا هی بچرخید برا خودتون کلاس بذارید که خانمم نذرونیاز کرد و...
ببینم کی پست میذارید: "دارم از توکوچه وبلاگمو چک میکنم :))  "

راستی ازدواج شما دانشجویی بود یا فامیلی؟
پاسخ:
ما اصن همه اینارو از تو کوچه نوشتیم!!!



هیچکدوم.

اون روز که ما ازدواج کردیم خانوممون دیپلم داشت.
بعد از عروسی درس خوندن رفتن دانشگاه!

فامیل هم نبودیم.
البته بعدش فامیل شدیم دیگه!
سلام

جوون امروز رفاه کامل میخاد . پدر و مادر امروز جهاز رو کامل میده . همه و همه چی اشتباه

بابا زندگی میکنیم که با هم بسازیم . وقتی که همه چی هست دیگه تلاش نیست پس جا برای ایراد گرفتنا باز میشه . ای پدر و مادرا جهاز نود میلیونی یعنی چی؟
دو نفر ادم ماشین ظرفشویی شون برای چیه ؟ شش دست ظرف و قاشق چنگالشون چیه ؟
ظرف جداگانه توی بوفه برای چی ؟
اصلن نمی فهمم . از عروسم هم چنین توقعی ندارم . خدا خودش میدونه که عقیده دارم به حرفام .
وقتی جهازش کامل باشه بیرون که رفتن یه چیزی دیدن میگن ازین که داریم یه نمونه ش رو نمیخرن یا اگه خریدن اون میره کنار مگه خونه های 60 و 70 متری چقدر جا داره ؟

عروسی های انچنانی و چندین نوع غذا سفارش دادن چه معنی میده ؟ سالن های انچنانی ، ارایشگاه های انچنانی ، خرید لباس عروس هایی که فقط یه شب مورد مصرف داره یعنی چی ؟

اووووف ادم اعصابش داغون میشه ...
پاسخ:
سلام بر خانوم معلم گل خودم.

خب وقتی حرف حق میزنید ما غیر از لنگ انداختن چه کار دیگه ای میتونیم بکنیم...


فرمایشاتتون متین و صحیح.

ولی کو گوش شنوا که فرمایشات شمارو بشنوه!

متاسفانه حاشیه برامون پر رنگ تر از اصل شده!

+
شما اعصابتونو واسه این چیزا خورد نکنین خدایی...
حیفه به خدا...

عرض سلام و ادب

فرمایشتون متین  ومهر تاییدشم بیانات حضرت اقا از سال 68 تا الان اما

مرد 26-8 ساله ای که حتی یک پس انداز کوچک برا استقلال ساده و مختصر نداره نمیشه مرد زندگی باشه حتی اگه همه شهر درباره ایمانش بگن!

+ یکی از مسخره ترین و ضد اسلامی ترین مراسم جهاز دیدن و خوندن کادو ها تو پاتختیه! حالت تهوع به ادم دست میده!

موید باشید

یا علی ع


پاسخ:
سلام علیکم

بله درست میفرمایید.

اون که گفتیم مرد باید واسه درآمد و کار و اینها برنامه داشته باشه شامل همین مورد هم هست.

مردی که نتونه اقتصاد خونوادش رو بچرخونه نمیشه بهش دختر داد.

ولی باید حواسا جمع باشه که تعریف اقتصاد خونواده رو با یه سری تجملات بی خود و زائد اشتباه نکنن!

+
دقیقا به همین دلیل ما زیر بارش نرفتیم و یه سری مشکلات و طبعاتش هنوز ادامه داره!

ممنون

یاعلی ع
۰۸ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۱۳ ح.ه * سید فریاد*
بنام نامی الله 
سلام 
ان شاء الله به پای هم پیر بشید 
و بی قرار ح س ی ن  باشید هردو ان شاءالله
پاسخ:
سلام بر داداش عزیز و بزرگوار

دعای دومیتون رو بسیار بیشتر دوست داشتم.

پیر شدنش مهم نیست..

بی قرار بودنش مهمه عزیز...


+
داریم با حسین حسین پیر میشویم
دلخوش به این جوانی از دست داده ایم...
دعا کنید پدر و مادر ما هم رضایت بدن به 14تا.
یه چیز کم داره مهریه خانومتون: حج
پاسخ:
سلام

باهاشون باید صحبت کنید
از تعیین مهریه ی حضرت رسول بگید.
ان شاالله رضایت میدن.

+
حجش رو لسانی مطرح کردیم!
ینی مادر بنده تقبل کردن!
لذا توی سند نیومده
دختر خانومی که سوال کردند.
40 روز حدیث کسا بخونین. جواب میده.نیاز به اعلام نداره. من دقیقا شرایط شما رو داشتم بلکه شرایط بدتر و حادتر.
پاسخ:
پیشنهاد بسیار خوبیه ولی غالبا این روش ها رو از  اساتید اخلاق و افراد صاحبدل میگیرند که غالبا بر اساس شرایط اون فرد یه روشی رو دستور میدن.

این روش رو از خیلی از بزرگان بنده شنیدم.

آیت الله شوشتری اصفهان دعای یستشیر رو 40 روز میفرمودند بخونن.

برخی از رفقای ما هم 40 روز زیارت عاشورا خوندن....

+
بهرحال ممنون از فرمایشاتتون جناب ناشناس

یاعلی
۰۸ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۴۰ ح.ه * سید فریاد*
جوونی از دست میدی که یوسف نگات کنه 

اشکم در اومدم 
بی قیمتم و جز تو خریدار ندارم 
گیرم نخرندم به کسی کار ندارم 
گیرم دو جهانم نپسندند ، تو پسندی 
من جز تو کسی در دو جهان یار ندارم 
من دست توهی دارم و تو دست نوازش 
تو باغ گلی من که بجز خلر ندارن 
اینجاش دلم رو بده ::::::::::::::::
من مشتری یوسفم و در دست کلافی
جز رشته ی دل بر سر بازار ندارم 
پاسخ:
حسین جان

تو را بهتر زمن صدها غلام است
ولی من جز تو مولایی ندارم...
۰۸ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۱۶ واقعیت سوسک زده
ما جواب پاسخ شما رو داده بودیم ولی الان بین کامنتهای جدید نبود ...
پاسخ:
سلام

بله شما لطف فرموده بودید ولی بنده هنوز نرسیدم جواب بدم.

به محض اینکه جواب بدم تایید میکنم.
عذرخواهی میکنم بابت تاخیر
کبودی خالی؟؟؟؟؟؟
همییین؟؟؟؟؟؟
خانومتون فوق العاده مظلوم تشریف دارن پس!
:d
پاسخ:
همچین خالی خالی هم که نه!

ولی خب!

+
والا همه معتقدن بنده مظلومم!
البته نظر شما هم محترمه!
زیبا بود!
:-)))
پاسخ:
کوجاش دقیقا؟!!!

:)
آری شریکن در گناه او که بی دلیل ردش کردند..
پاسخ:
بله خب!

اگر واقعا بی دلیل اینکارو کرده باشن...

 این حرف چیه ؟

برید ی فکری برای دخترایی بکنید که هیچ پسری نمیره ته دلشون ...انگار ته دلشون سوراخه !!!

پاسخ:
ایزوگام دلیجان!

مطمئن...
با کیفیت...

۰۹ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۲۰ فانوس جزیره
سلام علیکم
اگه می خواید عاقبت بخیر از دنیا برید و البته با ایمان و خیلی چیزهای دیگه معنوی گیرتون بیاد به اعمال روزهای یکشنبه این ماه که چهار رکعت نماز است مراجعه نمائید
بسیار فضیلت برای این نماز ذکر شده است
التماس دعا داریم بزرگوار
به کسانی که دوستشان دارید اطلاع بدهید
خوش بخت بشید در زندگی ان شاالله و البته به سمت الی الله حرکت کنید بزرگوار
عاقبتتون بخیر / یاابوتراب
پاسخ:
سلام

ممنون از اطلاع رسانیتون

مراجعه کردیم.

یاعلی
۰۹ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۳۳ واقعیت سوسک زده
اصلا با این " شریک در گناه " نمی توانم کنار بیایم . می دانید چرا ؟
چون همان خدایی همان دیتی همان اخلاقی که از خانواده ها و از دختر می خواهد ازدواج و زندگی را آسان بگیرد همان هم در قرآن می گوید اگر شرایط ازدواج نداشتید تقوا پیشه کنید . ولی الان یک جریانی راه افتاده در کشور ما و بین خانواده ها که می گوید برای جلوگیری از فساد و انحراف پسرها با توجه به شرایط وخیم جامعه باید زود زن بگیریم .من نمی دانم چرا فقط یک سر قضیه را داریم می بینیم ...
من این ادبیات را نمی پسندم چون انگار این جوری برای " گناه " یک پسر و یک مرد توجیه جور می شود. شاید درست باشد ولی دلیل نمی شود برای جلوگیری از گناه یکی دیگه خانواده ها هم عجولانه تصمیم بگیرد . پس تقوای مرد این وسط کجاست الان !
پاسخ:
سلام

توجیه کردن گناه مردها اصلا قابل پذیرش نیست.

ولی چیزی که بنده دارم میبینم توی جامعه به عنوان کسی که مدتی تو این جور مسایل تو دانشگاه درگیر بوده اینه اتفاقا قضیه دو طرفه است!
تعداد خانمهایی که عاشق پسرای ما میشدن هم کم نبودن!!!
لذا ازدواج صرفا برای جلوگیری از فساد پسرها نیست. اصلا صرفا برای جلوگیری از فساد نیست! بالاتر ازین حرفاس.

پس زود ازدواج کردن با زود زن گرفتن پسرها یکی نیست!

ازدواج دو طرفست!
اگر درست و منطقی باشه برای هر دو طرف باعث پیشرفت میشه.

اتفاقا استاد ما همیشه مخالف این قضیه بودن(ازدواج بخاطر جلوگیری از فساد!)
حتی با خنده میگفتند :
غلط کردید که دارید منحرف میشید!
خب جلو خودتون رو بگیرید که منحرف نشید!
اگر هم شدید سر و کارتون با نیرو انتظامیه!!!!! (البته شوخی میکردن)

بنده معتقدم ازدواج خودش یه مرحله از بلوغ فکری و اجتماعی که البته سطوحی از بلوغ فکری و اجتماعی هم به عنوان پیش نیازشه.

این نگاه به ازدواج غلطه که برای جلوگیری از فساد مردها یا زن ها ازدواج کنند هرچند یکی از نتایج ازدواج صحیح تاکید میکنم ازدواج صحیح همینه که جلوی فساد رو میگیره. ولی این هدف اصلی نیست.

+
یکی از چیزایی که ما ازش شاکی هستیم تو همین پست همین نوع نگاه خونواده ها به قضیه ازدواجه...
چه خونواده دختر
چه خونواده پسر

۰۹ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۴۴ ح.ه * سید فریاد*
بنام نامی الله 
منو از جهنم دنیا ببیرم به بهشت حرم 
.
.
.
کربلائی ها بسم الله
دعوتیتد به بزم عاشقی 
پاسخ:
سلام

رفتم از دست نگاهی به دل سنگین کن
دیگر این نوکر تو گریه کن سابق نیست...

+
دلتنگ اذان حرم کرب و بلایم...
ان شاءالله؛این پست شما ونظراتش،خیر باشه...
ممنون؛خیلی خوب بود!
پاسخ:
سلام


مردای دهه شصتی....
سلام
این کامنت برای خانمتونه:

سلام حاج خانوم
خیلی از خودشیفتگی برادر ما ناراحت نشین...ایشون هرقدرهم از خودشون تعریف کنن ما بیشتر به خوب بودن شما پی میبریم-همین که باخیال راحت نشستن دارن تو نت شوخی میکنن یعنی دلشون آرومه-یعنی شما منبع آرامشید-یعنی همه معنیهای خوب آبجی :))

راستی هر از گاهی برا تنوع کمی بچرزونیدشون هم بد نیس ! کمی از اعتماد ب سقفشون کم بشه خوبه :))
تجربه نشون داده گاهی باید زد تو پر مرد جماعت!
خودشون هم از این جورضدحال ها خوششون میاد
امتحان کنید :))
پاسخ:
سلام

قابل توجه رئیس بزرگ..

خخخخخخخخخخخخخخخخخ


سلام
حرفتون متین
توی همکلاسیهای ما همه دختر چادریا متاهل شدن-جزاونی ک جزو بزرگترا بود...
میخام یه مستند بسازم-اسمشو بذارم "بازمانده"!!

آدم هم تا یه حدی میتونه صبورباشه...

خلاصه صدای ما که قد نمیده...
دعا کنید خدا هوای ما روهم داشته باشه...

پاسخ:
سلام

تجربه ثابت کرده خواستگارهای بیشتری دارن(البته بین بچه مذهبیا)

خیلی خوبه.

اگه خواستید ما یه نفرو معرفی کنیم. خیلی بدردتون میخوره تو مستند!

ما دعا میکنیم خدا هوای همه جوونارو داشته باشه

علی الخصوص بزرگوارهایی که ما در خدمتشون هستیم

شاید باورتون نشه ولی برای بزرگوارانی که اینجا تشریف میارن بنده همیشه دعا میکنم.
هرچند نمیشناسمشون و اصن نمیدونم کی هستن و کجا هستن.

البته مهم هم نیست.

ان شاالله همتون خوشبخت بشید

یاعلی
البته منظورم از مردای دهه شصت؛مردای اونموقع بود؛شمابه دل نگیرید...

مثل اینکه این پستتون طرفدار زیاد داشت؛خدایا بخیر کن!
پاسخ:
مردای دهه شصتی فرق داشتن باحالا...

+
پست ما طرفدار نداشت

مبحث عزدباج طرفدار داره کلن!

البت تا قبل از ازدواج.

بعدش حسابی از چش می افته!
... / گفت: هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست
پاسخ:
خب این موقع شب (نصفه شب البته) معلومه هیشکی هوشیار نیست!
سلام مومن.جزاکم الله خیرا

خوشبخت بشید برادر...

عرض کنم که یه بنده خدائی می گفت یه بار به خانمم گفتم پشیمون نیستی از اینکه مهریه ت فقط 14 تا سکه است؟...گفت نه اصلا...گفتم یعنی پیش خودت نمی گی اگه یه وقت خدای نکرده من برم خلافی کنم و بخوای مهریه ات را بگیری و اینها...خندید و گفت سکه ش مهم نیست، مهم اینه که من از 14 معصوم مدد گرفتم برای این زندگی..حالا اگه هر کی خلاف کرد، سر و کارش با 14 معصومه..باید جوابگوی اونها باشه...

این بنده خدا می گفت هیچی دیگه ..فقط خندیدم و خدا را شکر کردم بابت همسرم..

عاقبتتون به خیر
یا علی
پاسخ:
سلام

ممنون بزرگوار

+
خانوم ما همین چهارده تارو هم بخشید بعد از ازدواج!



خب آدم شوهر خوب داشته باشه خودش بزرگترین نعمته دیگه! سکه میخواد چیکار........ 
:)
۱۰ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۱۱ واقعیت سوسک زده
سلام
ممنون از اینکه وقت گذاشتین و با حوصله جواب دادین .
حرفهای شما همه صحیح و متین ولی توجه کردید که شما معیار را خودتان و وضعیتتان قرار داده اید ! شما دارید همه را با خودتان می سنجید می گویید وضعیت من اینطوری بود بعد اینطوری شد پس بقیه هم حتما می توانند! نه اصلا اینطوری نیست. و اینکه شما هنوز جواب من را در دو کامنت قبلم که در مورد شرایط جسمی و روحی زنان و مادرانی بود که به دلیل شرایط بد مالی دچار مشکلات عدیده ای هستند ندادید . کسانی که اگر به آن شرایط ازدواج تن نمی دادند وضعیتشان اینطوری نبود . چیزهایی که با یک لبخند حل نمی شوند.
ببینید من نمی گویم دلایل شما اشتباه است یا قبولشان ندارم . ولی اینکه مردی که شغل ندارد نباید ازدواج کند کجایش آرمانی است ؟!
بعد هم من معتقدم اگر دختری اصلا ازدواج نکند و خانه پدرش بماند خیلی بهتر از این است که ازدواج کند بدلیل فقر و فشار مالی و روحی بچه ی مرده و مشکل دار بدنیا بیاورد. یا نمی دانم منتظر بماند ببیند کی پدر شوهرش خرجش را می دهد ( دارم می بینم بین دوستان و آشنایان این را  که چقدر موجب نارضایتی, فشار روحی و اصلا جریحه دار شدن عزت نفسشان می شود) .  شما خودتان دارید می گویید هدف ازدواج خیلی بالاتر از این چیزهاست . هیچ کس هم فکر نمی کند ازدواج و زندگی متاهلی فقط مسائل مالی است یا نمی دانم باید همه چیز یک زندگی براه باشد که آن سعادت حاصل بشود ولی مردی که بیکار است . همانطوری که استقلال مالی ندارد, استقلال فکری هم ندارد, نمی تواند برای زندگیش انطوری که می خواهد برنامه ریزی کند . همه ی اینها در روابط بین زن و مرد اثر می گذارد . حالا اگر ما بگوئیم نباید اثر بگذارد اینجا داریم آرمانی حرف می زنیم .
هدف ازدواج بالاتر از این مسائل است ولی شرایط می خواهد, زمینه می خواهد و اولینش هم این است که مرد بتواند شرایط یک زندگی را در شان خانمش فراهم کند . البته می دانم این شان هم خودش کلی تعریف و تفسیر دارد ثابت نیست . ولی کرامت یک زن باید رعایت بشود .
زندگی اینطوری که بعضی از حاج آقاها می آیند توی تلویزیون حرف میزنند   نیست که آسان بگیرید  تا دو تا جوان برودن سر زندگیشان ... انگار فقط مشکل همان مراسم ازدواج است . نه و نه و نه ... خیلی از ازدواج های عاشقانه ساده  دو تا جوان مومن سر مشکلات و فشارهای زندگی تلخ شده و می شود و خواهد شد و ما حق داریم قضاوتشان کنیم که لابد متوکل نبوده اند, یا محبتشان محبت نبوده یا نمی دانم چی ...  نه ...
بنده هنوز هم معتقدم مرد تا شغل نداشته باشد نباید ازدواج کند . بنده هنوز پست جدیدتان را نخوانده ام  ولی می دانم
آدمها باید برای رسیدن به سعادت و آرامش تلاش کنند, کوتاه بیایند, طرز فکرشان را عوض کنند ولی قرار نیست به خاطر ازدواج چیزهایی مهم دیگری را فدا کنند. ازدواج هم مرحله ای از مراحل زندگی است, همه ی زندگی نیست, با ازدواج همه مسائل زندگی آدمها حل نمیشود, همه ی آرامش آدم و سعادتش هم در گرو ازدواج نیست . در دست خداست . فکر نکنیم اگر دختر و پسری ازدواج نکردند یا دیر ازدواج کردند دیگر خیلی وضعیتشان بغرنج است. فعلا در الان وضعیت جامعه ما آنهایی که ازدواج کرده اند شرایط بغرنج تری دارند که آمارهای طلاق و طلاق عاطفی و خاموش و ... بدلیل مسائلی که قبل از ازدواج بهش توجه نشده  این را نشان می دهد.. لذا در مسئله ازدواج بهتر است همه ی شرایط را در نظر گرفت . سعادت ناقص بهتر از بدبختی است!
ممنون ...

پاسخ:
سلام

ما معیارو خودمون قرار ندادیم. مثال از خودمون زدیم که آرمانی نباشه و واقعیت داشته باشه و تیریپ نصیحت و حرفای مسئولین پشت میز نشین نباشه!

اونایی که شما فرمودید جوابش مشخصه آخه!
ازدواج مطمئنا شرایطی میخواد. یکی از اونها هم تامین مالیه. ولی این رو هم باید بررسی کرد که چرا اونها نمیتونن تامین مالی داشته باشن؟
مشکلهای کار کجاس؟ بعضی وقتها اشتباه ها موجب این قضیه میشه. حالا چه اشتباه توی انتخاب چه اشتباه توی نحوه و سبک زندگی...

مطمئنن اگر خانمی تشخیص بده که مردی نمیتونه تامین مالی داشته باشه و مشکلش ریشه ایه باید تو ازدواج باهاش دقت کنه و بعضا حتی منصرف بشه.

قرار نیست تو زندگی مشترک زن فدای مرد بشه یا مرد فدای زن. قراره باهم زندگی کنن.
خب کسی که با هم کفو خودش ازدواج نکنه به احتمال زیاد به مشکل بخوره.

اینکه مردی الان شغل نداره اینجاش آرمانیه که خیلیا در حال درس خوندن هستن یا سرباز هستن یا با وجود استعدادهایی که الان دارن کار دائم ایده آل ندارن (خیلیا اینجوری هستن)
خب این آدما باید چیکار کنن؟!

توجه بفرمایید که قبلا عرض کردم خدمتتون که همه باید تو این شرایط کمک کنن به همچین جوونایی که زودتر سر و سامون پیداکنند و وضع مالی و زندگیشون روبراه بشه.
بعلاوه اینکه خود ازدواج هم سبب افزایش روزی و برکته و خیلی از دوستان ما هرچی گشتن کار پیدا نکردن اما به محض ازدواج سرفتن سر کار خوب.

این رو هم در نظر بگیرید چند نفر هستند کسایی که شرایطی که شما میفرمایید رو دارن؟ (اینقدر فقیرن  که بخاطر شرایط مالی و بدی تغذیه و فشارها و اینها بچه مشکل دار به دنیا میارن؟) بنده کمیته امداد بودم و خونواده های زیادی رو دیدم و باهاشون زندگی کردم.

حتی اونها هم با یکم تلاش گلیم خودشون رو میکشیدن بیرون اما خب زندگیشون با سختی میگذشت.
مردی که بیکاره  باید بره دنبال کار. تو این که شکی نیست. حتی اگر مجرد هم باشه باید بره دنبال کار.

 اینکه اثر میذاره روی روابط رو قبول دارم. در صورت حاد بودنش و همراه نبودن زن و شوهر روی روابطشون اثر میذاره

این جمله که ازدواج شرایط و ضوابط میخواد رو بنده کاملا قبول دارم. اما معتقدم این روزا چیزایی به شرایط زندگی اضافه شده که اصالت نداره و بیشتر تجملات و زائداته تا اصل نیاز های زندگی. اوکی؟!

اینکه حاج آقاها چی میگن تو تلویزیون رو باید از خودشون پرسید ولی بعید میدونم کسی اینچیزایی که شما فرمودید رو قبول نداشته باشه و فقط فکر ازدواج باشه.

برای ما ملاک فرمایش رهبره که ایشون فرمودن ازدواج باید ساده باشه آگاهانه باشه پایدار باشه.
وقتی به این ملاک ها فکر کنید متوجه میشید که دقیقا همه چیز توش هست.
ملاک و حرف درست اینه به نظر حقیر.

با ازدواج نه تنها مشکلات زندگی حل نمیشه بلکه مشکلاتی بوجود میاد که هیچ وقت نبوده و این دقیقا یکی از چیزهاییه که باعث رشد ادما بعد ازدواج میشه.
اینکه آرامش آدم در گرو ازدواج نیست رو قبول ندارم ولی اینکه سعادت درگرو ازدواج نیست رو تا حدودی قبول دارم.

اما وقتی میخواید درباره اونایی که ازدواج کردند نظری بدید باید حتما نوعش رو هم بفرمایید چون الان نوع انتخاب و نوع زندگی ها توی آینده زندگی تاثیر زیادی داره.
یه بررسی بفرمایید روی آمار های طلاق و این صوبتا...

ریشه یابی باید کرد. اینکه وضع متاهلا بغرنج تره حرف صحیحی نیست چون نمیشه کلی گفت.
بله وضع بعضیاشون خیلی بغرنج تر از مجرداس وضع بعضیاشون هم خیلی بهتره! خب حالا چطوری میشه حکم کلی داد؟!

بله
در مسئله ازدواج بهتر است همه ی شرایط را با هم در نظر گرفت. کاملا حق!

سعادت ناقص!
باید روی این ترکیب فکر کنم...
سلام

تجربه چنین چیری ذو به یه دختر24-25 ساله تاحالا ثابت نکرده!
از این ببعدشم چشممون خیلی آب نمیخوره
البته شاید شرایط تو شهرای مذهبی تر با تجربه سارگار باشه-توشهری مث شیراز  به ما ک چیر دیگه ای ثابت شده  :(

دعا کنید تا آخر عمر سر اعتقاداتمون ثابت قدم بمونیم...
یاعلی
پاسخ:
سلام

ازین ستون تا اون ستون فرجه

حرفتون متینه

واقعا نمیدونم چی بگم!

کاش هفت هشت تا پسر داشتم من...
سلام
کامنتی که برا خانمتون بود رو خودتون هم بخونید بد نیست

برادر من خودشیفتگی شما ار مرحله مزمن گذشته -داره حاد میشه  :))

حاجیه آبجی خانم زودتر فکری بحال این براذرمون بکنید
بااین خودشیفتگی کار میدن دستتونا!!
  
ارما گفتن بود  :)
پاسخ:
سلام

بیچاره خانوم ما!

بعضی وقتا خودمم دلم براش میسوزه!!!!

گیر عجب جونوری افتاده بنده خدا....

:))
روم شطرنجی برادر :$

دگه نگفتم این طور درباره خودتون بگید

دختر مردم باکلی امید و ارزو به شما دل بسته....  :))
پاسخ:
سلام

اختیار دارید


حالا ما یه شوخی کردیم! شما چرا جدی گرفتین؟!
۱۰ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۴۱ **انسان غریب**
:)
پاسخ:
:)

+
گل
۱۱ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۱۵ خـــــادم الرضــــا
سلام علیکم 

ان شاالله زیر سایه امام عصر خوشبخت بشید و سعادتمند.

حرفتون کاملا درست و منطقیه ولی با خانواده ها میشه چه کرد؟!

تو این پست نمک پاشیدید رو زخم ما :( فقط التماس دعا
پاسخ:
سلام


با خانواده ها باید صحبت کرد در کمال احترام و متانت

ما شالله دختر خانوما که خوب راه نرم کردن باباهارو بلدن که!

باید مبانی درست رو برای خونواده ها درست بیان کرد.

اگر باز هم قبول نکردن باید از راه های دیگه رفت که بحثش طولانیه

محتاجیم

یاعلی
 نه تنها اون موقع شب فقط!
بلکه اصن هیش وقت دیگه ام حتی...
البته شاید ما مشکل داریم! جدی...


+ اتفاقا فضای کل اون شعر هم شبه!
از خانوم اعتصامی... 
پاسخ:
بله خب!
مشکل از ماس

+
شب نیس
دم صبحه!

یکم روشنایی داره
ما هم چهارده سکه البته با متعلقات! دیگه زورمون بیشتر از این نمیرسید
پاسخ:
سلام

امان از متعلقات!!!

احتمالن یه کیلو طلا و یه خونه شیش دنگ و یه سرویس طلای نیم کیلویی و..........


یادتونه میگفتید باید با خانوم من صحبت کنید؟!
الان میشه من با آقای شما یه صحبت خصوصی داشته باشم؟!!!
سلام

یکی از دوستام گفت بیام مطلب شمارو بخونم

بحثم زیاده اما به گفتن چندتا خط اکتفا میکنم:

فرض کنید دختری که در طول بیست و چن سال زندگیش ا هیچ پسری رابطه ای حتی از نوع سالمش به تعبیر خیلیا نداشته
بخاطر اعتقاداتش و پای بندی به اونا مورد کم لطفی قرار میگیره از سمت فامیل و یا دوستان اینش اصلا مهم نیست چون حضرت علی رو هم خیلیا قبول نداشتن منظورم از لحاظ جاذبه و دافعه است قرار نیست مطابق میل هم باشیم که
اینکه خودشو با بقیه مقایسه میکنه میبینه از لحاظ اعتقادی از خیلیاجلوتره ولی اونا ازدواج کردن و این ازدواج نکرده درست در همه لحاظ حواسش به اون بالایی بوده

اینکه بعد چند سال خدا برای امتحان اقاپسری رو توی راهش قرار میده توی یک رابطه ای میره که بعد از مدتی متوجه میشه طرف مقابلش مثل این نیست و هم کفو نیستن با وجود اینکه اون اقا پسر به این خانوم به چشم گزینه همسری نگاه میکنه ولی این خانوم چون تا حالا با هیچکس در ارتباط نبوده احساس گناه میکنه...از خدا هم مدد گرفته اگه داره دور میشه کمکش کنه

بماند که این روزا "از زیر پوست شهر" چیزهای میشنوه که حال روح ادمی رو بهم میزنه....

دختری که از نظر زیبایی چیزی کم نداره و داره بخاطر خدا گناه نمیکنه و مث بقیه نمیشه

اما همش این روزا داره به این فکر میکنه که چرا خدا صبر کرده؟

دختری که میخواد به گناه نیفته و ازدوج کنه...

چرا باید سرنوشتش اینطور بشه؟

مگه مذهبی با مذهبی فرقی داره؟یا بعضی مذهبیا چش سیاهترن؟

کی گفته یه دختره یتیم حق ازدواج نداره چون پدر نداره یا پولدار نیست؟

و خیلی سوالای دیگه که تو ذهنمه و صبر خدا در جوابش و عجول بودن من داره منو به پرتگاه میکشونه...

تایید میکنین که اگه دختری از ازدواج خودش حرف بزنه نشونه ی بی حیاییش نیست

لطفا راهنمایی کنین

یاحق
پاسخ:
سلام علیکم

دوستتون لطف داشتن به ما

ببینید خواهر/برادر بزرگوار
این موردی که شما فرمودید نیاز به بررسی کامل داره و بنده هر جوابی الان خدمت شما بدم مطمئنا جواب کاربردی و بدرد بخوری نمیتونه باشه.

برای مثال دلیل ازدواج نکردن این خانم با وجود اعتقاداتش باید دید چیه.
بعلاوه اینکه توی یک رابطه با یه آقا پسر قرار میگیره و امتحان خدا و این صوبتا اینها باید مشخص باشه. خب اگر ارتباط در حد خواستگاری و این صوبتا باشه خب دلیل حساس گناه پس چیه؟!

اگر هم کفو نیستن از چه نظر هم کفو نیستن؟
اگر واقعا به این نتیجه رسیده که هم کفو نیستن چرا دارن ادامه میدن؟
و هزار تا سوال دیگه!

لذا اینجور مسایل رو باید ریز در جریان بود تا بشه مشاوره داد و برای این مورد بنده پیشنهاد میکنم این خانم محترم خدمت یه مشاور خوب که اهل اسلام هم هست و صرفا نظریات غربیارو به خورد مردم نمیده برسن.


اما سوالات آخرتون

اینکه چرا خدا صبر کرده و اینها پاسخش خیلی پیچیدس و مثل قبل چون شرایط اون بنده خدا مشخص نیست نمیشه جواب درستی بهش داد.

اما اینکه مگه مذهبی با مذهبی فرق داره باید خدمتتون بگم که بله! فرق داره . بعضا خیلی هم فرق داره... اما فرقشون به چش سیاهتر بودن نیست!!!

کسی نگفته دختر یتیم یا فقیر حق ازدواج نداره ولی متاسفانه در نوع نگاه خونواده ها و بعضا خود افراد نسبت به ازدواج این مسایل وجود داره که لازمش اینه که همه دست به دست هم بدیم و با کار خودمون(تاکید میکنم با کارهای خودمون نه سیستم دولتی و اینا) این فرهنگ رو اصلاح کنیم. البته این یه فرآیند زمان بره ولی خب چاره ی دیگه ای نیست!
جلوی ضرر رو هر وقت بگیریم منفعته.


بله. نه تنها نشون بی حیاییش نیست بلکه در بعضی موارد نشونه ی حیا هم هست چرا که نمیخواد به گناه بیفته.(البته نوع بیان در این قضیه و شرایط فرد بسیار مهمه که اگر رعایت نشه ممکنه به برچسب بی حیایی منجر بشه)

+
میدونم که راهنمایی نتونستم بکنم ولی امیدوارم مسایلی که گفتم مفید باشه.

بهرحال ببخشید. از اطلاعات ناقص نمیشه به حکم صحیح رسید.

یاعلی
خوش بخت شید
دست راستت رو سر ما

پاسخ:
ممنون

اتفاقا همه اونایی که دست رو سرشون کشیدیم به همین بلا دچار شدن بیچاره ها!!!

بعدش میومدن یکی یکی شکایت و دعوا که چرا با ما این کارو کردی؟!

میگفتم خب خودتون میگفتین واسه ما هم دعا کن و فلان کن و بهمان کن!
خب این همونیه که خودتون میخواستید...


خلاصه یه وضی....
سلام

دقیقا چه فرقی دارن؟از لحاظ طی مراتب و سیر و سلوکو نگید که میدون!فرق دیگه ای اگه هست بفرمایین.

خوب منم که توضیحاتم مبنی بر عدم رعایت حیا نبود که؟
پاسخ:
سلام

دقیقن فرقشون تو مذهبی بودنشونه!

بعضی از مذهبیا مذهبی ان.
بعضی از مدهبیا مذهبی نیستن!

تو بحث ازدواج بحث سیر و سلوک و اینارو کار ندارم.

ببینید خیلی ازین اصطلاحات و واژه ها و اینا تعاریف ثابت و درستی نداره.

عین همین مذهبی!

مدل رفتارشون و اعتقاد به کارایی که میکنن و سطح فکرشون به نظر حقیر عوامل عمده تفاوتشونه.

دونفر قیافه هاشون عین همه. با هم هم میرن هیئت. کنار هم هم میشینن.

ولی یکیشون صرفا رفته هیئت! یکیشون کل زندگیش(دنیا و آخرت) رو تامین کرده و برمیگرده.

خب هر دو مذهبی ان ولی فرقشون کلیه!

نوع رفتار مذهبی ها با هم فرق داره.

اگر میخواید مذهبی بودن کسی رو بفهمید ترک گناهش رو ببینید و دلیل اون ترک گناه رو!

یه سری کارهای خوب رو انجام دادن نشونه ی ایمان و مذهبی بودن نمیتونه باشه صرفا هرچند میتونه یکی از نشونه هاباشه ولی کامل نیست!
ولی ترک گناه قضیش فرق داره.

البته انگیزه ی اون ترک گناه هم مهمه.
مثه یه نفر مثه من که دوزار قیافه نداره اگه بگه من تیپم جوریه که دیگران رو به خودم جذب نمیکنم  هنر نکرده که! خب عرضه اش رو نداشته دیگه!

ولی اگه یه نفر با وجود امکان گناه اون کار رو نکنه و خالصا این ترک گناه رو واسه رضایت محبوبش انجام بده ارزش داره

این یکی از فرقاست.

حتی قیافه ها هم فرق دارن.
مثلا چادریا بهضا با هم خیلی فرق دارن.

بعضیا چادر سر میکنن که جذابیت نداشته باشن جلوی نامحرم ، بعضیا هم برعکس!!! تازه جذابیتشون رو بیشتر میکنن با چادر!
به هر دوشون هم میگن مذهبی و چادری

اما این کجا و آن کجا

+
ما حرفتون رو درباره عدم بی حیایی خانومی که درباره ازدواج حرف بزنه تایید کردیم

یاعلی
سلام

تقریبا جوابم رو گرفتم

و جواب سوال دوم؟


پاسخ:
سلام

الحمدلله

مگه دو تا سوال بود؟!!!

+
یاد یه قضیه ای افتادم در مورد ازدواج خانمها

شنیده بودم قبلنا(الان خیلی جزئیاتش یادم نیست ولی مطمئنم این جریان رو جایی خوندم و شنیدم از بزرگان) یه دختر خانومی میاد مسجد پیش پیامبر و میگه من نیاز به ازدواج دارم!!!

پیامبر هم بین مردها اعلام میکنن کیه که نیاز به ازدواج داشته باشه و بخواد ازدواج کنه؟
یه جوونی دست بلند میکنه میگه من!(ینی ته اصفهانی بوده طرف!)

بعد پیامبر به اون خانوم میگه حاضری با فلانی ازدواج کنی خانومه اوکی میده!
بعد هم از آقاهه میپرسن اونم اوکی میده!

بعد همونجا تو مسجد حضرت عقدشون رو میخونن.
فقط به مهریه و این چیزا که میرسن بخاطر فقر شدید مرد خود حضرت بهشون مالی رو هدیه میدن. چند تا از حضار تو مسجد هم که وضعشون خوب بوده بهشون خونه و زمین و وسایل زندگی میدن و خلاصه عقدشون خونده میشه و میرن سر خونه زندگیشون با هم!

++
همچین ساده و شیک و مجلسی...

ازدواج تو دین ما اینجوری بوده!
حالا برید ببینید چجوری شده!

+++
اینکه میگن وقتی امام زمان(عج) تشریف میارن مردم فکر میکنن یه دین جدید آوردن راسته ها!
میدونید چیه؟اتفاقا بحث من و فرق بین مذهبیا سره همون گروه اول بود گروهی که واقعا رعایت می کنند نه اینکه حجاب یا مذهبو ابزار جلو بردن مقاصد کنن

من حرفم اینه بین گروه اول که مذهبیه اصیلن چه فرقی بود؟

سوال دومم این بود من که از حدود حیا خارج نشدم توی حرفام؟

حرفای زیادی دارم ولی نمیدونم اصلا اینجا جاش هست
خوب بالاخره شما جنس مخالف هستید شاید نتونم اونقدر که دلم میخواد روی بحثی مانور بدم یا روی جزئیات بحث کنیم.
پاسخ:
بله متوجه فرمایش شما شدم خواهر بزرگوار

همون گروه اول هم لِوِ ِل دارن. این یکی از فرقها.
اما تو بحث ازدواج که فقط این نیست که!

تفاوت های اخلاقی ، رفتاری ، اجتماعی ، سطح و فرهنگ عمومی ، سطح و فرهنگ خونوادگی ، محیط و شرایط پرورش ، دوستان و اطرافیان و کسایی که باهاشون در ارتباطن ، ویژگی های خاص فرد و هزاران چیز دیگه میشه تفاوتشون.
اوکی؟

پس حتی مذهبیای اصیل هم با هم خیلی فرق دارن.

تو بحث ازدواج یکی از اصلی ترین ملاک ها ایمان  فرده. درست؟
ولی این ایمان رو باید کامل معنی کرد.

یه بنده خدایی میگفت به من که برام خاستگار اومده خیلی پسره با ایمانیه ولی رفتیم تحقیق میگن بداخلاق و خشنه!

گفتم ایشون صد در صد با ایمان نیستن!

گفت واسه چی؟

گفتم برای اینکه بداخلاقه!
به فرموده ی خدا با ایمان ترین فرد در عالم پیامبر بزرگوار اسلامه. خب پس ایشون معیار و ملاکن. حالا ما هرچقدر شبیه تر به ایشون باشیم پس با ایمان تریم و هرچقدر هم با ایشون فاصله داشته باشیم از ایمان دوریم.

چرا این رو گفتم؟ چون این روزا حتی ایمان و مذهبی بودن و اینها رو هم خیلیا اشتباه تعریف میکنن.

صرف هیئت رفتن و چادری بودن و ......

بخاطر همین(تفاوت تعریف مردم از کلمات) تو بحث ازدواج توصیه میکنیم که ایمان به تنهایی کافی نیست و طرف باید چیزای دیگه هم داشته باشه(ینی هم کفو باشن)
خب حتما متوجه شدید که خود ایمان به تنهایی کامله ولی چون اشتباه ازش برداشت میکنن ناچاریم اخلاق و این جور چیزارو هم بیان کنیم والا همه ی این ویژگی ها که گفتم(بغیر از اخلاقیات و روحیات شخصی و طبعی) در همین معیار ایمان گنجونده شده.

اما سوال دوم
به نظر حقیر خارج نشدید.

اگر تمایل داشتید از طریق ایمیل بفرمایید تا از همون طریق پاسخ بدم.

یاعلی
سلام

بدلیل یه سری مشغله الان نمیتونم ولی ان شاءا... توی مهرماه مزاحم میشم برای راهنمایی...
پاسخ:
سلام

در خدمتیم

یاعلی
ازدواج من سر مهریه بهم خورد با آقای همکلاسیم!!!!
مقصر پدر مادرا  هستن....
نمیدونم شایدم خدا نخواست
راضیم به رضای خدا
پاسخ:
سلام

عجب!

واقعا متاسف شدم

اینجور وقتا سعی میکنم هیچی نگم!(هرچند سخته)
درک شرایط امثل شما برام سخته ولی سعی میکنم درک کنم

و البته دعا...

+
ان شاالله خیری توش باشه

++
واقعا ناراحت شدم
با ایشون (!!!!) کاملاً همذات پنداری میکنم که همچین بلایی سر ما اومد.

حسبنا الله و نعم الوکیل ...
پاسخ:
متاسفم واقعا

از شنیدن خبرهای اینجوری ناراحت میشم قلبا

خدا عاقبت شما و جناب !!! رو ختم بخیر کنه و ان شاالله خوشبخت بشید

یاعلی
سلام

چه پست خوبی بود ....

خوشبختیتون مستدام.
پاسخ:
سلام

خوبی از دوستان خانندس.

مچکر.

یاعلی
بعضی وقتا همین گیر ندادنا باعث فروپاشی ِ زندگی میشه ...
لازمه
البته تا یه حدیش !
نه افراط ... نه تفریط !
اعتدال بهترین گزینه س !
پاسخ:
بله اعتدال...
کربلایی ، دست ماروهم بگیر ، خوردیم به خنسی :-)
پاسخ:
خو بیا یکم جلوتر تا دستتو بگیرم!

رفتی اون کله دنیا وایسادی که چی؟

مگه کارآگاه گجتم که دستم بهت برسه خب؟!
الان جواب نظر این پست رو دیدم
من زورم فقط به این رسید که تو فامیلمون که همه هزار به بالا سکه مهر میکنن با منعلقات، 14سکه بذارم که در نوع خودش شاهکار بزرگی بود!
با پانصد مثقال طلا و هفتاد میلیون سهم خونه و مکه و کربلا:دی
سرویسمون هم چهار و خورده ای شد. ارزون ترین چیز ممکن! والا من به نقره و تیتانیوم هم راضی بودم ولی اقامون نذاشتن. پس صحبت با اقامون منتفی شد؟
پاسخ:
سلام

ینی شما ته ساده گرفتن و ساده زیستی هستین!

من دیگه حرفی ندارم!!!

+
پانصد مثقال طلا!
هفتاد میلیون خونه!


++
آره دیگه
با این شرایط من چی بگم به این بنده خدا!
حسابی گیر کرده دیگه!

از اوست که بر اوست!
سلام
خوشبخت باشید به حق حضرت زهرا
ان شاالله واسط ازدواج دیگران هم باشید
پاسخ:
سلام
ممنون.شماهم.

والا ما اهل وساطت هستیم ولی مشکل نبود یکی از طرفینه!
غالبا پسر

چه عجب!
بالاخره یک مرردددد هم پیدا شد که مشکلات ازدواج رو کاملا به زنها و مهریه بالا و خونه و ماشین و...ربط نداد و دو طرف رو آورد پای این مشکلات.
هر چند که من میگم الان بیشتر مشکلات رو خانواده های داماد ایجاد میکنن تا عروس.
چون چک و چونه های مهریه و خونه ماشین و خرج عروسی قبل از ازدواج درموردش زده میشه و اگه توافق نشد،آقا پسر و خانوادش میرن سراغ گزینه بعدی.
ولی اگر توافق حاصل شد و خانواده عروس با کم یا زیاد همه چیز موافقت کرد و بله گفته شد و عقد انجام شد،تازه این خانواده عروس بینواست که باید زیر خرج و مخارج جهیزیه کمر خم کنه و چون معمولا کار از کار گذشته هم نمیشه بزنه زیرش.اگه عقدی هم نشده باشه و بخواد نه بگه باز هم پای آبرو و احساسات دختر و تحقیر خانواده دختر که جهازش کم بوده و اینجور چیزا میاد وسط که باز هم آسیبش مال دختره.
در نتیجه همونطور که شما فرمودید دختر خانومهای کم جهیزیه همون اول کار چون میدونن نمیتونن از پس هزینه هاش بر بیان،قید ازدواج رو میزنن.
من نمیدونم آخه مثلا اگر گل سرویس چینی فلان نباشه یا مارکش فلان،دیگه زن و شوهر کاملا بدبختن؟
یا مثلا عروسی توی فلان تالار باشه یا فلان تالار نباشه،دیگه خوشبختی کم و زیاد میشه؟
نمیدونم چی بگم والا.
شاید هم میشه و من خبر ندارم.
پاسخ:
والا ما که خودمون تجربه کردیم تشریفات مرسومی که واسه ازدواج از خودمون در اوردیم تو جامعه بیش از 80 درصدش اضافس و هیچ جای زندگی هم بدرد نمیخوره.

خیلی از کارها و خریدها و اسراف هارو ما انجام ندادیم.
هیچ خللی هم تو زندگیمون وارد نشد.

+
کاش میفهمیدیم اصل زندگی یه چیز دیگس...
همش میگفتم این چیه که نوشته:عزدباج؟
تا باز نکردم و نخوندم یکی یکی نظرات رو نفهمیدم.
راستش کلی هم خندیدم بابت کامنتها و جوابها.والبته یک جاهایی هم ناراحت شدم.
خدا به خیر کنه این بحث ازدواج و خود ازدواج رو.
پاسخ:
خب خداروشکر الان دیگه مشخص شد!

خدا بخیر کنه واقعن...
بسی بسی موافق :)
پاسخ:
الحمدلله

کمک بفرمایید تو این قضیه

هر کسی در حد خودش...
مساله کار و امنیت شغلی خیلی مهمه، مخصوصا برای چون منی که هیچ کس رو نداره بهش کمک کنه (منظورم از کمک هم مالی هست هم تجربه و ...) .
این میشه که شروع کردن واسه چون منی سخت میشه و پسر داستان ما جرات نمی کنه به ازدواج نزدیک بشه.
چون خودش هم نمی دونه قراره چطوری یه خونه اجاره کنه یا چطور از این شرکت به اون شرکت بره
پاسخ:
چی بگم والا

برام قابل درکه چون خودمم بشدت باهاش درگیر بودم ولی ترجیح میدم نسخه ندم!

حرفا تکراری و کلیشه ای دیگه نمیشه جواب داد :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">